сезон 1, ЕПИЗОД 4
На сцената взимам честността и силата на намерението
Световноизвестното българско сопрано Ина Кънчева споделя своите тайни за гласа в коледния епизод на подкаста „Това е моят глас“. Какви са неговите възможности и ефективни техники, с които да го държим в кондиция? Кой е най-искреният тон? В кои състояния сме автентични? За осмислянето на красивото звукоизвличане, за ролите, сцената, публиката, общуването, учителите, мисията да образоваш, за естетиката в комуникацията на японците и за Коледа, разбира се!
Ина Кънчева - Ако сме искрени проводници на музиката, ще спасим света!
Как да говорите по-добре?
Видео курс „Успешен глас за 10 дни“
149,00 лв.
Гост & Екип
Ина Кънчева
Радомира Михова
Ефтим Чакъров
Следвайте ни
Ина Кънчева
Отговорността ни е да накараме младите да се влюбят в музиката!
Ина Кънчева е родена в София. Изучава оперно пеене в Държавната музикална академия, София. Стипендиант е на Европейския оперен център, Манчестър, Фондация Арена ди Верона, Академия Киджана, Център за усъвършенстване „Пласидо Доминго“ – Palau de les Arts. Усъвършенства музикалното си дарование в майсторските класове на Райна Кабаиванска, Монсерат Кабайе, Лео Нучи и др. Лауреат е на множество престижни награди.
Широкият ѝ диапазон и цветови спектър на драматичния ѝ колоратурен сопран се проявяват в богатия ѝ вокален репертоар – от барок през белканто до изкуството на песента.
В началото на кариерата репертоарът ѝ се гради върху големите роли от творби на Верди, Пучини, Гуно, Белини. От 2006 до 2011 година Ина Кънчева е солист на трупата на Държавната опера – Щутгард. Сред многобройните нейни партии са Микаела („Кармен”), Графиня Адел („Граф Ори”), Виолета Валери (”Травиата”), Лучо Чина (”Лучо Сила”) и др. Получава покани от големи оперни сцени и гастролира в ролята на Сузанна („Сватбата на Фигаро”), Памина („Вълшебната флейта”), Фиордилиджи („Така правят всички”), Графиня Алмавива („Сватбата на Фигаро”), Дораличе („Крал за един ден”), Eлизета („Тайният брак”), Мими („Бохеми”), Джулия („Копринената стълба”), Донна Анна („Дон Жуан”), Маргарита („Фауст”), Алис Форд („Фалстаф”) и дебютира в ролите на Лиу („Турандот”), Клеопатра („Юлий Цезар”), Челия („Лучо Сила”), Семирамида („Семирамида”), Матилда („Вилхелм Тел”), Графиня Фолвил („Пътуване до Реймс”), Графиня Адел („Граф Ори”).
През 2016 година заедно с пианиста Людмил Ангелов издават диска „Полин Виардо”, с прекрасни композиции на Виардо по текстове от световната руска литература и обработки на мазурки от Шопен. През последните години излизат и други дискове със записи, сред които песни от Модест Мусоргски (Детска стая), диск със записи от Фестивала „Гауде Матер“ и албум с арии от Верди, Пучини, Белини, Гуно и Доницети в съпровод на Симфоничния оркестър на Българското национално радио под диригентството на Милен Начев.
Един от големите приоритети на Ина Кънчева е насърчаването на даровити млади артисти. Нейната фондация „Културни перспективи” от години подпомага национални и международни културни проекти, отпуска стипендии, продуцира и издава музикални книги за деца и се ангажира в областта на ранното музикално възпитание на певчески надарени деца.
ЗА ГЛАСА И РОЛИТЕ
„Сутрин проверявам къде се намира моя глас. Какво е моето тяло и каква е моята нагласа в този ден. И когато го усетя, построявам целия си ден.“
*
„Аристотел беше казал, че ако няма кой да чуе птицата как пее, нейната песен не съществува. Много е важно да има рефлексия нашият посветен труд. Без публиката я няма тази специфична енегрия.“
*
„Артистът е много егоцентричен и понякога не се вълнува особено много от мнението на публиката, работи, заради самия себе си, заради егото, суетата си и самото посвещаване в този акт на създаване на творческия процес. Но когато си пред публиката, усещаш вълните на нейната любов, на нейното настроение.“
*
„Има дебат има размисъл, има обмен на всичко това, което смесваме. И в този автентичен момент на смесване е тайнството. Затова търпение и време. Сега като артисти също израстваме, а и публиката оценява това. Лятото ще бъде най-вероятно артистичен сезон, който обикновено е за почивка и най-вероятно ще се обърне цикъла на живота ни и когато е студено, к акто е в северните страни, ще бъдем по-събрани, по-работливи в къщите ни.“
*
„Всеки човек, който е професионално посветен на сцената, на музиката и работи с този фин инструмент – гласа, независимо от жанра, трябва да полага грижи. От психическата и емоционалната ни кондиция зависи нашето физическо тяло. Ако имаме вътрешен баланс и можем да координираме тези енергии, тогава ние дори не се разболяваме често. Човешкият глас има нужда от тази координация.“
*
„Дишането е много важен фундамент, върху който функционира гласа. Дишането ни дава едно непрекъснато физическо здраве, това е искрата на живота.“
*
„Обикновено човек разтяга гласа си с четвърт или с половин тон на година, докато намери абсолютните граници да се чувства комфортно, да няма напрежение, да е благороден и красив звукът.“
*
„Артикулацията е нещо, върху което изключително много работя и не е достатъчно просто красивото звукоизвличане, а осмислянето на артикулацията.“
*
„Има клишета, които следваме и които не са благоприятни за гласа. Клишето за звукоизвличането, което трябва да има оперният певец, понякога не е много здравословно.“
*
„Насочването на въздушната струя е създаването на фактическа и имагинерна акустична кутия.“
*
„Където e плачът и където е смехът, там се намира пеенето. И на паузата на това хлипане, това хълцане, на този много специфичен момент, там ни е гласът.“
*
„Както помиришем едно цвете и застанем в тази позиция, там можем да провокираме да се роди звука.“
*
„Търся си цветове на гласа, които да са адекватни на образа, който искам да представя. Често са ми интересни образите, които не плачат в живота, а могат да бъдат много особени, тъжни, затворени, трагични, без да го показват. И аз търся изразното средство за тези личности, които трябва да се представят. Или пък си търся различни окраски, различни подходи за една роля.“
*
Аз наблюдавам много света и складирам емоции, преживявания и си ги припомням в един момент, сякаш рециклирам в мен спомена на момента.
*
„Харесвам много неконкретните роли от класическия период. Много обичам концертните арии, в които ти сам можеш да си измислиш какъв да е твоят персонаж. Ако вземем концертните арии на Моцарт, Хайдн, предкласическата епоха – обичам да ги изваждам от контекста на сюжета, за да бъда убедителна, аз си измислям ролята, в която влизам на секундата.“
СКОРОШНИТЕ ИЗЯВИ
„Имах през ноември затворен концерт в Парижкото радио. Заедно с Василена Серафимова, известна наша перкусионистка, направихме проекта „Самодиви“. Без публика, но се излъчваше, имаше стрийм на живо…“
„Аристотел беше казал, че ако няма кой да чуе птицата как пее, нейната песен не съществува. Много е важно да има рефлексия нашият посветен труд. Без публиката я няма тази специфична енергия.“
*
„Артистът е много егоцентричен и понякога не се вълнува особено много от мнението на публиката, работи, заради самия себе си, заради егото, суетата си и самото посвещаване в този акт на създаване на творческия процес. Но когато си пред публиката, усещаш вълните на нейната любов, на нейното настроение.“
*
„Има дебат има размисъл, има обмен на всичко това, което смесваме. И в този автентичен момент на смесване е тайнството. Затова търпение и време. Сега като артисти също израстваме, а и публиката оценява това. Лятото ще бъде най-вероятно артистичен сезон, който обикновено е за почивка и най-вероятно ще се обърне цикъла на живота ни и когато е студено, както е в северните страни, ще бъдем по-събрани, по-работливи в къщите ни.“
ЗА ПЕЕНЕТО И МУЗИКАТА
„Музиката е моят голям избор.“
„Моят син океан е музиката.“
„Музиката има изключителни сили“.
„Музиката е универсален език, силно емоционален, голяма стихия
„В полето на импровизацията е автентичният изказ.“
„Пеенето и музиката са като Формула 1, нямаш право на фалстарт, няма как да премонтираш.“
„Ако се стремим да кажем нещата понякога не с най-крещящия и висок тон, можем да достигнем до аудиторията много по-дълбоко.“
„Най-искреният тон е моментът на учудването.“
„Пеенето е приповдигнатият градус на поезията.“
„Да съм в съприкосновение с моя глас и това беше ключът, а не кариерата.“
„Моята голяма мечта беше да пея, да се науча да пея.“
КОМУНИКАЦИЯ ПО ЯПОНСКИ
„Марико и Якико са моето японско семейство. Те ми показаха Япония каквато само японците могат да представят. Музиката е на особен пиедестал там. Хората са отворени към теб и издигат в култ това, което правиш, вярват че има полезност.“
*
„Японците сюблимират енеррията на обкръжаващия свят, за да го направят още по-красив. Съсредоточават се в детайла. Не се изразяват негативно и много рядко влизат в тази конотация. Почти няма място за сблъсък, когато влизат в контакт. Не се изразяват враждебно, бързо и веднага. Взимат си време добре да обмислят всяка една от позициите, те са твърди в решенията си, но има диалог.“
Ина Кънчева
Записът е осъществен в „Angel Studio“ на 19.12.2020 г
Говорете по-добре
Обучения за гласа от Радомира Михова
„Споделям с вас опита ми от 30 годишната практика на радио водещ, журналист, лектор, мениджър на собствен бизнес. Моята методика е успешна, защото обяснявам процесите зад резултатите. Освен как, вие ще разберете и защо да правите определени упражнения. Това е пътят към успешния глас. Бъдете последователни всеки ден в продължение на 10 дни и не само, че ще разберете как работи гласа, но и ще го овладеете и използвате за по-добър живот. „
Епизоди в подкаста
Епизод 07: Лидия Михова – Нюанс трябва да има!
Важно е да застанеш навреме пред микрофона, да оставиш проблемите си на закачалката и да се сработиш с екипа.
Епизод 06: Красимира Хендри – Слушайте внимателно вътрешния си глас!
Световната тенденция в журналистиката сега е информираност и естественост. Но какво отличава журналиста от пропагандатора и какво е медийната грамотност?
Епизод 05: Неда Антонова – Возила съм се на облак, яла съм небе!
Неда Антонова е първата писателка и гост на подкаста „Това е моят глас“ по избор на слушатели, които я посочиха за събеседник, заради увлекателните ѝ исторически романи.
0 коментара